Lesgeven met alleen een pen en een whiteboard - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Pien Traa - WaarBenJij.nu Lesgeven met alleen een pen en een whiteboard - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Pien Traa - WaarBenJij.nu

Lesgeven met alleen een pen en een whiteboard

Door: Pien Traa

Blijf op de hoogte en volg Pien

01 September 2016 | Nicaragua, Managua

Hola!

inmiddels zit ik hier al 3 weken! Ik heb het hier zo fijn! tijd gaat super snel en ik heb al heel erg veel gedaan.

Op school gaat alles goed, de kinderen wennen aan mij en aan de manier van lesgeven. Mijn creativiteit wordt hier behoorlijk op de proef gesteld, omdat ik probeer alle lesstof op een speelse manier aan te bieden. Met minimaal 40 kinderen per klas en alleen een whiteboard, een pen en mijzelf is dat soms best lastig. De kinderen zijn altijd heel erg enthousiast en willen hier heel erg graag leren, heel fijn dus om mee te werken! Ik leer hier op school ook heel erg veel Spaans, wil trouwens niet zeggen dat ik niet nog heel vaak met mijn mond vol tanden sta... Ik ben in mijn wijk de enige niet-Nicaraguaan en toerisme is hier in Managua niet tot heel weinig, dus ik moet Spaans spreken omdat de mensen geen Engels kunnen. Ik kan vertellen dat dit tot bijzondere en grappige momenten leidt;).

Inmiddels heb ik ook al veel ondernomen. Ik heb veel door Managua rondgereisd, maar omdat hier in 1972 een heel erg zware aardbeving is geweest heeft deze stad geen centrum meer. Er zijn wat winkelcentra en de boulevard waar ik naar toe kan. Als ik iets wil weten vraag ik het aan iemand op straat hier en echt iedereen wil me helpen! De mensen hier zijn zo lief, super geïnteresseerd en behulpzaam, ik heb zelfs al een aantal keer meegemaakt dat mensen omlopen of hun eigen halte van de bus voorbij gaan om mij de weg te wijzen!! Ik word overal aangesproken waar ik vandaan kom en mensen vragen me allemaal hoe Nederland eruit ziet. Ze kijken hier best wel tegen Europeanen op. ik heb zelfs een keer gehad, dat ik bij een optreden was en dat er verteld werd dat er een special guest was. ik was erg benieuwd wie dat was, maar uiteindelijk bleek dus dat ikzelf de special guest was...!!!

Ook ben ik samen met Bart naar een actieve vulkaan geweest in Masaya. Als je hier op de vulkaan staat, kun je echt het lava 50 meter beneden zijn golven en klotsen! En in de categorie hele bijzonder avonden, heb ik met mijn tante uit Amerika gegeten in Managua! Thanks for the wonderful evening Ximena! Afgelopen weekend ben ik naar Granada geweest. Wat een stad is dat zeg!! Het heeft nog heel veel Spaanse invloeden en er is heel erg veel kleur in de stad. Huizen hebben allemaal verschillen kleuren, van geel tot paars en omdat hier gelukkig geen aardbevingen zijn geweest, staan alle monumentale gebouwen nog. Granada ligt aan het meer van Nicaragua en hier kun je per boot naar alle kleine eilandjes varen. Het toeval wil, dat ik een aantal mensen in Granada heb leren kennen die zelf ook in het onderwijs zitten en mij hier willen helpen! een man heeft mij zelfs lesmateriaal meegegeven die ik kan gebruiken in de klassen!! Je merkt meteen aan alles dat Granada meer toerisme heeft, mensen spreken echt heel goed Engels hier en er is veel werk wat gericht is op het toerisme. Helaas zijn er in Granada wel veel kinderen die bedelen..

14 en 15 september zijn hier de onafhankelijkheidsdagen, schijnt dat er dan twee dagen groot feest is. In het kader hiervan moeten mijn leerlingen van de school komende zondag al marcheren en iets opvoeren. Mooie vooruitzichten dus!

Jullie horen weer van mij!

Adios

  • 01 September 2016 - 10:48

    Rob:

    Hey Pien, Mooi al die uitdagingen, en fijn dat je het naar je zin hebt. Leuk om je verhalen mee te krijgen. Have fun. Greetz, Rob

  • 01 September 2016 - 11:09

    Tante Kiek:

    Hoi Pien, Je bent met en bijzondere uitdaging aan de gang. Ik lees uit je bericht dat je het naar je zin hebt en met de Spaanse taal komt het zeker goed. De kinderen op school zullen het ook spannend vinden om te ervaren welke juf ze voor hun klas krijgen. Succes en geniet van je avontuur. Lieve groeten van Jack en mij.

  • 01 September 2016 - 20:43

    Kim :

    Hoi pien!

    Mooie avonturen joh.
    Enjoy!

  • 01 September 2016 - 21:15

    Lotte:

    Ik ben erachter gekomen dat je een blog bijhoudt. Wat ontzettend cool en klinkt heel spannend en vooral ook heel erg fijn en uitdagend daar. Ik blijf je stiekem volgen. Daaaaaag xxxx

  • 02 September 2016 - 09:12

    Mayke Boots:

    Geweldig Pien! Erg leuk je stukjes te lezen en op die manier een beetje bij je te zijn. Wat dat Spaans betreft kun je het niet beter treffen dan dat niemand Engels spreekt, je moet dan wel. Anders ga je toch snel over op het Engels omdat andere mensen dit met jou willen oefenen.
    Ook erg leuk dat etentje met Ximena. Zo zie je maar dat de wereld heel klein is en zeker met zoveel wereldreizigers in je familie.
    Ben wel voorzichtig met de gassen die uit zo'n vulkaan komen. Uit eigen ervaring weet ik dat die je echt de adem kunnen benemen. In deze landen zijn de veiligheidsmaatregelingen niet als in Westerse landen.
    Blijf verstandig, goed opletten maar vooral volop genieten!!
    Liefs uit Steyl.

  • 02 September 2016 - 11:59

    Paul:

    Hoi Meitie,

    wat geweldig om te lezen dat alles goed gaat en je ervan geniet. Ik gun het je. Dit is een ervaring die je hele leven bij je blijft en zorg ervoor dat het allemaal positief blijft. Geweldig en heel veel groeten. De kinderen daar mogen zich ' op de kont klatsen' met zo' n juf.

  • 04 September 2016 - 20:10

    Eveline Germans:

    Hola Pien !

    Leuk om weer je blog te lezen. Heerlijk dat je zo geniet en van alles onderneemt ! Wat fijn dat je je tante kon ontmoeten.
    Door de foto s krijg ik een goed beeld van wat jij allemaal ziet !
    Ik kijk uit naar je volgende blog.
    Groetjes, Eveline

  • 05 September 2016 - 19:32

    Karin:

    Ha Pien!
    Wat een superervaring zeg! Zoveel vriendelijke mensen om je heen!
    Ook voor de kinderen heel bijzonder dat zij les krijgen van een Nederlandse juf!
    Nou, Pien, geniet van elk moment!
    Heel veel groetjes uit Venlo!
    Xxx

  • 13 September 2016 - 15:32

    Jan B.:

    Hola Pien,
    Hoy en Los Países Bajos ... el clima con nosotros es muy caliente: 35 grados!
    Estudiantes inteligentes tienen una siesta por la tarde.
    Creo que va a ser muy caliente en su lugar también.
    Saludo de Pabo Arnhem,
    Jan B.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pien

Eindelijk is het zo ver! Na bijna een jaar van voorbereiding mag ik les gaan geven lopen op een school in Managua!

Actief sinds 19 Aug. 2016
Verslag gelezen: 563
Totaal aantal bezoekers 7899

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2016 - 25 Januari 2017

Lesgeven op Colegio Maaswaal

Landen bezocht: